- Het aanbod elektrische auto’s groeit hard nu steeds meer fabrikanten met hun eigen modellen komen.
- Het gros daarvan is onopvallend vanwege een te klein bereik of andere tekortkomingen.
- Maar er zijn ook enkele opvallende modellen uitgekomen dit jaar. We zetten er vijf op een rij.
- Lees ook: Hoge prijs voor elektrische auto blijft struikelblok voor consument
Hoewel het dit jaar wederom kwakkelen was in de autobranche gingen autofabrikanten onverschrokken door met het ontwikkelen van nieuwe elektrische auto’s.
Het overgrote deel was onopvallend, want een typische middenklasser of stadsauto met normale specificaties of een grote luxe slee of SUV.
Maar toch vielen er wat elektrische auto’s op, zowel positief als negatief. We zetten er vijf op een rij. Daarbij hebben we ons beperkt tot auto’s die je in 2021 in Nederland kunt kopen.
1. Dacia Spring
Het is de goedkoopste elektrische auto van dit moment, want hij kost maar 18.250 euro. Dat is op zich al opvallend.
Maar het wordt nog gekker als je kijkt naar wat je voor dat geld eigenlijk krijgt. Dan blijkt de Dacia Spring ineens toch ietwat duur. De auto heeft bijvoorbeeld maar een garantie op de accu voor 120.000 kilometer en kan maar 230 kilometer ver komen op een volle lading.
In het interieur is het ook niet bepaald riant vertoeven, want zelfs het stuur is niet verstelbaar en veel technische snufjes ontbreken.
Maar het ergste is dat de auto nogal onveilig blijkt. Bij de EuroNCAP-botstest scoorde de auto slechts één enkele ster. Dat gebeurt bijna nooit, vooral niet bij elektrische auto's.
"De prestaties in crashtests zijn ronduit problematisch, met een hoog risico op levensbedreigende verwondingen aan de borstkas van de bestuurder en het hoofd van de achterpassagier bij frontale botsproeven en een marginale bescherming van de borstkas bij zijdelingse botsingen", leest het persbericht.
2. BMW i4
Na jaren om de hete brij heen gedraaid te hebben, neemt BMW het eindelijk op tegen Tesla. Daarmee is het ook een van de eerste Duitse premiummerken die niet alleen maar elektrische SUV's of dure coupés op de markt brengt.
De BMW i4 is eigenlijk precies wat je denkt dat hij is: een volledig elektrische 4 Serie met alle rij-eigenschappen en luxe die je van het merk verwacht.
Tegelijkertijd kan de i4 op het gebied van prestaties en prijs met de Tesla Model 3 concurreren. Verslaan doet het merk de auto's van Musk, vooral op technisch gebied, nog niet, maar dat hoeft ook niet. BMW heeft een andere insteek. De i4 heeft bijvoorbeeld absoluut geen minimalistisch interieur en heeft, als we de CEO van BMW mogen geloven, een hogere standaard van afwerking dan Tesla.
3. Toyota Mirai
Hij is elektrisch, maar niet zoals alle andere elektrische auto's. Deze Toyota Mirai hoef je namelijk niet op te laden, want hij heeft geen gigantisch accupakket. De Mirai rijdt namelijk op waterstof.
En dat is toch best uniek te noemen, zeker in deze tijd. Want om te zeggen dat er een goede infrastructuur voor dit soort voertuigen is, is wellicht de overstatement van het jaar. In Nederland kun je namelijk op welgeteld vijf plaatsen waterstof tanken.
Ook is het op dit moment de enige volledig elektrische auto van Toyota. De Japanners waren tot voorheen stellig over het feit dat ze niet geloofden in elektrisch rijden met grote accu's. Ze zagen hybride en waterstof als de oplossing voor de toekomst, maar zijn nu klaarblijkelijk toch overstag, want het merk toonde onlangs twaalf nieuwe modellen die allemaal op batterijen gaan rijden. Verwacht dus snel volledig elektrische batterijbakken van het Japanse automerk.
4. Hyundai Ioniq 5
De Hyundai Ioniq is wellicht de opvallendste elektrische auto van dit jaar. En dat bedoelen we letterlijk. Hyundai koos bij het ontwerpen van deze vierwieler voor een futuristisch uiterlijk met wat retro-elementen. De verlichting valt vooral op, omdat dit nogal wat weg heeft van grove pixels. En die V-vormige voorbumper, dat zijn ook lampjes.
Maar de Hyundai Ioniq 5 heeft naast de unieke styling ook wat aparte functionaliteiten die je niet zomaar terugvindt in andere elektrische auto's. Denk bijvoorbeeld aan de 'Nap Mode' voor de stoelen voorin. Activeer de functie en de stoelen schuiven ver naar achteren en de rugleuning klappen omlaag zodat je een dutje kan doen terwijl de auto aan de lader hangt.
5. Rimac Nevera
Deze hypercar is precies het tegenovergestelde van de Dacia Spring. De Nevera is officieel de snelst accelererende productie-auto. Hij tikt de 100 km/u na 1,85 seconden aan. Na 9,3 seconden staat de teller op 300 km/u. Ter vergelijking, een gemiddelde auto haalt in nog geen 100 km/u na 10 seconden.
En alsof het nog niet idioot genoeg is, haalt de Nevera met zijn bijna 2.000 pk een topsnelheid van 412 km/u.
Daar tegenover staat wel dat er maar 150 van gemaakt worden, en dat Rimac daar zo'n 300 miljoen euro omzet mee binnenhaalt. Een Rimac Nevera moet minimaal 2 miljoen euro opbrengen. En hoewel het Kroatische Rimac zegt dat de Nevera is vernoemd naar een mediterraanse storm betekent het in het Spaans koelkast...
[activecampaign form=34]
Lees meer over elektrische auto's:
- De Nio ET5 is het Chinese antwoord op de Tesla Model 3 – hij kost €45.000 en kan 1.000 kilometer afleggen op een volle accu
- Citroën toont het schattigste, maar ook stoerste elektrische autootje tot nu toe: de My Ami Buggy Concept
- Rivian begint met uitleveren van Amazon-busjes en gaat een tweede fabriek openen terwijl het $1,2 miljard verlies lijdt.
- Zonne-automaker Lightyear sluit al deal met LeasePlan voor 5000 voertuigen – terwijl de productie van de eerste auto’s van het merk nog moet beginnen
- Toyota onthult een elektrische truck om te concurreren met de Ford F-150 Lightning, de Rivian R1T en de Tesla Cybertruck
- De solid state-batterij is de oplossing voor alle problemen rondom elektrisch rijden, maar wanneer komt-ie op de markt?